Sparlåga

Just nu går både jag och Lukas på sparlåga, nej magsjuka är tydligen ingenting som går över.
Lukas kräks fortfarande upp allting han försöker äta, så nu har han slutat äta och slutat dricka. Vätskeersättnignen går bra men hur länge klarar han sig på den?
Han börjar bli otroligt hängig och slö.
Idag ska vi träffa läkare.
Min stackars lilla bebis, det är så sjukt jobbigt att veta att han mår dåligt och inte kunna göra nånting åt det.
När jag är ensam med honom kan vi knappt sitta och gosa heller eftersom jag måste springa fram och tillbaka och ge honom den där jävla vätskeersättningen hela tiden, plus att alla täcken och kuddar måste tvättas dagligen då det antingen är bajs eller spya på dom.
Min lilla älskling.

Dessutom har han sovit otroligt dåligt på nätterna, vaknat och skrikit och inte velat somna om.
Känns som att allting händer när Erik är borta? Förra veckan Erik var och jobbade så sov Lukas inte på nätterna överhuvudtaget,
och nu är det magsjuka. Dra mig baklänges.

Så här slö är man när klockan är 6 och man redan har varit vaken i 2 timmar, plus magsjuka på det.
(minuterna före kräkattack)



Min lilla älskling, min lilla prins. Det skär i hjärtat!
Och han blir så rädd när han kräks, och det är helt omöjligt att trösta honom.
Hur förklarar man för en ettåring?

Magsjukan fortsätter..

Lukas hade en härlig aptit till middagen igår så vi trodde att han var på bättringsvägen..
Han vaknade kl.22 igår och spydde ner hela sängen. Idag är han om möjligt sämre,
och till på köpet har Erik farit på jobbet.
Jag insåg ganska fort att det är nästintill omöjligt att ensam både hinna ta bort spya/bajs, tvätta barnet och sig själv, städa undan magsjukebacillerna hemma och sprita överallt, ge vätskeersättning och springa upp och ner till källaren för att tvätta diverse kräkkläder och elda.. Så jag skippar att tvätta mig själv, och jag skippar att äta.
Sen ska jag försöka med tankeöverföring att få Eriks chef att skicka hem honom, MED BETALT. Lycka till Sandra.

Magsjukan tar alltså knäcken på oss alla,
igår somnade Lukas halv sju i mitt knä.
Det är där det positiva med magsjukan kommer in, myset.



Nu sover grabben, så jag ska plugga. Är magsjuka nått som går över eller? För tillfället känns det inte så.

Mys!

Att vara magsjuk är nog inte så tokigt ändå,
då får man ha både mamma och pappa hemma hela dagen
och all deras uppmärksamhet var sekund!



Man får sitta i soffan hela dagen och titta på LOST som var väldigt spännande..



Men man måste ju ändå visa att man är lite missnöjd, man är ju faktiskt sjuk
och det är inte bara roligt!



Också blir man ganska trött av att vara sjuk..



Lukas har fått behålla både lunch och mellanmål,
och är pigg och glad.
Dock har han rätt dålig aptit, förhoppningsvis har den bättrats till middagsdags.
Vi kom precis in efter en härlig promenad, frisk luft skadar ju aldrig.

Första magsjukan

I helgen är Lukas magsjuk för första gången..
Det går bra, han är precis som vanligt lika go och glad, idag är han lite hängigare men beror väl mest på att han inte fått i sig så mycket mat..
Han tar vätskeersättnigen utan problem så det här går säkert kanon. Idag har han kräkts massor, det gjorde han inte igår, då var det bara diaré. idag har vi både och.
Tråkigt på det fina vädret, men vi tar nog oss ut på en promenad trots magsjuka. Lite frisk luft skadar ingen. Nu ligger han i soffan och myser, min prins.

Fredagkvällen bjöd på trevligt oväntat besök, alltid lika uppskattat.
Hela lördagen var vi inne och bytte bajsblöjor.
Lördagkvällen bjöd på första avsnittet av millenniumtriologin, marängswiss och vin.
Idag var tanken att vi skulle till strandkullen för att fara ut på skotertripp med farmor och farfar, men vi är inne och kräks istället.

Erik är ute och åkte skidor nu, när han kommer tillbaka far jag ut en sväng.
Vi turas om att gosa med det magsjuka miraklet!
Nu är det dags för vätskeersättning igen..

Badrum

Igår satt vi och kollade lite inför vår utbyggnad.
Vi beställde hem en katalog från
Comfort och tänkte att när vi ändå ska göra ett badrum, så kan man väl lika gärna kosta på det lite grann, det ska ju sitta där hela livet är tanken.
Men sen satt vi och bläddrade i katalogen på hemsidan, samtidigt som vi kollade IKEA, och fastnade helt och hållet för LILLÅNGEN serien.





Känns en aning onödigt att kasta ut 15-20 tusen på en annan lösning, när vi hittat en vi älskar för detta pris?
Det tåls ju att fundera på, innan vi har vårat badrum klart för inredning så är väl den här serien slut! :)

Vi har ju bestämt att vi ska köpa ett nytt matbord när vi byggt ut också..
Det känns lite dumt när vi nästan nyss köpt ett matbord (snart 3 år sen), men det vi har är inte praktiskt för fem öre. Det är vita ben och vita stolar (förutom sitsen), och det där vita har redan blivit nött och tappat färg. KUL!? Nej, och träskivan, bordsskivan, går ALDRIG att få ren! Dessutom syns varenda liten grop som världens skada, och med småbarn blir det lätt några gropar. Dessutom går det inte att göra bordet längre, och ett bord för 6 stolar är för litet!
Nästa gång blir det ett barnvänligt bord, det är ju trots allt bara första barnet vi skaffat än, inte sista! Det blir ett rejält i ek, som man kan lägga in flera inläggsskivor på åt alla håll, och som inte tar skada av normalt bordsskick hos en ettåring! Ek tycker jag dessutom är skitsnyggt. Och ett rejält matbord ska vi ha! Barnvänligt!

Nu är det dags för fruktstund här!

Omelett plätt!

Idag kastade jag ihop en omelett till lunch som blev galet god!

Jag gjorde en vanlig fransk omelett med
4 ägg
2 krm salt
4 msk grädde/vatten/mjök (välj själv!)

Lagomt tills den var klar så hade jag rört ihop en röra med creme fraiche, feta ost och hackade tomater, salt, peppar, basilika och litelitelite vitlök. Tänkte först ta soltorkade tomater, men ändrade mig i sista stund.
Jag bredde bara ut den röran på omeletten och sen åt vi den precis nylagad. Supergott!
Ett plus är ju att vi oftast har pizzasallad (hemmagjord) i kylskåpet också och det går fasen att äta till allt! :)

GOSPEL!

Ikväll har jag sjungit gospel och det var bland det absolut roligaste jag nånsin gjort!
Om Camilla nånsin får för sig att lägga ner kören ska jag personligen betala henne för att fortsätta,
om hon så är 100 år gammal!

Vilken glädje!

Min kärlek,mitt allt

Sitter hos syster och pluggar även fast jag inte behöver plugga, i väntan på att lektion ska börja. Dagens arbete var jag så bra och gjorde bort för 2 veckor sedan, så nu förbereder jag min inför nästa arbete. Det är pluggandet går över förväntan, hur bra som helst.

Jag har pratat med min kärlek, som precis fått sluta jobba och sätter sig snart i bilen och åker hemåt. Vi pratade om Marcus och Blankas bröllop förra året. Erik är fantastisk, han är underbar och jag älskar honom mer än vad mitt hjärta klarar av. Jag har så många fina minnen med honom, men ett av dom finaste är bröllopet i Östersund förra året. När festen var slut och vi kommit tillbaka till stugan så bytte vi till bekvämare skor och gav oss ut på en promenad. Det var 25 grader varmt ute, även fast det var mitt i natten. Vi hittade en gångstig och till vänster om oss var det stora lägdor med utsikt mot sjön. På andra sidan fanns det gamla timmrade hus, gamla staket, gamla träd och allting var bara magiskt och vackert. Jag ser det så tydligt framför mig att det känns som jag fotat det. Jag kan till och med känna värmen och lukterna från blommorna och träden. Efter ett tag la vi oss i gräset på en av lägdorna och njöt av utsikten, det fanns inte att spår av någon annan människa och det enda som syntes var våra spår i gräset. Det kändes som att vi var helt ensamma i hela världen. Det var så otroligt vackert och vi låg och pratade om livet, Marcus och Blanka, Lukas och oss. Magiskt var det, så otroligt magiskt.
Det är snart 5 år sedan jag och Erik träffades, och jag ser fram emot flera magiska år fulla med kärlek. Vi har dessutom världens finaste son tillsammans nu, och jag ser också fram emot fler fina barn tillsammans! Han förtjänar allt och mer därtill.

Idag går jag på lektion med ett stort leende. Fan vad fint det är att leva.


Vantar!

När jag far nånstans med Lukas, typ ska handla eller hälsa på nån eller så, slutar det alltid med att jag tar av mig vantarna och lägger dom i bilen och struntar i att använda dom, eller så glömmer jag dom nånstans.
Det blir alltid nånting man måste göra, gräva i fickan efter tutte, fixa till mössa, ta på mössa/vantar, ta av osv osv.

Så därför har jag stickat mig dessa!



Då kan jag greja, även fast jag har liiite värme om händerna! (dessutom fick jag ju prova att sticka mönster!)

Funderar på att leta fram ett mönster jag har på en dress med byxa, tröja och mössa och ge mig på att sticka till någon av bebisarna som är på väg!

Resultat!

Jag har ju faktiskt fått lite resultat av stickningen så idag har jag tagit bilder så jag ska kunna visa!

Den här mössan blev klar i veckan till syster



Den här mössan gjorde jag tidigare åt mig själv, av mitt träningsgarn som inte var sådär jätte roligt att göra en mössa av



Den här "halskragen" vart populär, vi har varsin jag och Erik och jag har fått flera beställningar på den:)



Lukas fick en lite mer barnvänlig version



Nu håller jag på med en typ av vantar som jag alltid velat ha, får se hur det går..

Mössorna har jag gått efter min rut m.fl. mössa. De blev inte särskilt likadana eller så men jag hade nått att gå efter i alla fall :)

Jag kan fan allt.

Jag insåg precis att trots denna sömnbrist, trots att jag är så sjukt trött att det känns som växtvärk i benen, de bär mig inte, så är jag på strålande humör tack vare solen, tack vare Erik och Lukas (mina egna små solar). Vaknar jag på morgonen och kan med egna ögon ta telefon och kolla på klockan då blir det en bra dag. Man ska vara tacksam för det lilla.
Chicks tog precis årets första mus. Grattis!

Kan jag vara positiv och glad i ett sånt här tillstånd, då klarar jag fan allt.

Nu saknas Erik som mest..

Lukas har aldrig sovit hela nätter, det har hänt nån gång vääldigt sällan men annars vaknar han alltid 3-4 gånger och vill ha tutten, och somnar om.. då när jag har klivit upp så kan ju inte jag somna om. Det har varit sjukt jobbigt, men ändå inga problem eftersom han oftast har sovit till 7-7.30 så jag har ändå aldrig känt mig trött, framför allt kanske eftersom de där gångerna han vaknar brukar vara mellan 4-7 på morgonen, så jag har ju fått sova i ett streck fram till 4.

Nu har det alltså vänt. Han vaknar minst 10 gånger per natt, förra natten skrek han konstant hela natten och sov sammanlagt 4 timmar. I natt vet jag inte hur många timmar han har sovit, själv har jag väl sovit ungefär 2 timmar och det är alldeles för lite. Inte vet jag om det är tänder på gång, eller sprutan han fick i tisdags (skulle inte tro det eftersom han sov lika oroligt två nätter innan det), mardrömmar eller vad som helst. Han har då aldrig förut varit så brydd av att tänder varit på gång, men det är väl kanske jobbiga tänder nu. Det är så jäkla jobbigt. Jag är så trött idag att benen inte bär mig. Jag skakar och ser alldeles suddigt. Och då tänker jag så här, tänk om jag skulle ha jobbat idag? Eller hela den här veckan?
Det här tar knäcken på mig, till på köpet har jag en hel plan med sursnö att skotta.. jag är sååå trött.
Just precis nu är jag så jäkla less på att Erik jobbar borta. Det är jag alltid, men just nu är det extremt. Så extremt att jag funderar på att kasta in Lukas i bilen och åka till Haparanda. Inte för att det skulle hjälpa nån, framförallt så skulle det leda till att Erik inte får den sömn han behöver för att orka jobba. MEN, jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag är helt slut på.

Enligt Christer får jag inte gnälla eftersom det var mitt eget val att skaffa barn.. och det har han ju iofs alldeles rätt i.

Nu ska jag hälla i mig hinkvis med kaffe, för att sedan skjutsa Lukas på dagis, för att sedan skotta den där jävla snön. Tur att det bara är 5 dagar tills Erik kommer hem.. 4 nätter till..

Tack, nu har jag gnällt av mig. Här, i brist på annat alternativ kl.7 på morgonen.

Det är för övrigt så jävla korkat att skaffa barnvakt för att fara och göra saker, när jag egentligen behöver barnvakt för att få sova ut.. såå jävla korkat.

och förresten, så vaknar ju Lukas kl.6 på morgonen nu och vill kliva upp. och han är INTE trött!

Home is where you are

Alla dagar har bjudit på fint väder, till och från i alla fall!
Jag har låg upplösning på bilderna nu, för att de ska gå att lägga in dem på bloggen.. :)

Fredagen spenderades återigen på fatsjön, denna gång i ett vindskydd och mer sällskap.
Det fikades, grillades, surrades och skotrades.





Sen hämtade vi Lukas på dagis, tog en liten promenad.
Här i byn har vi fjällutsikt!


Lördagen var det Gäddede och endurotävling på schemat.
Där satt vi bra med den här utsikten (blunda för lyktstolpar och liften;)) och härligt väder som kom och gick!



Både Erik och Anders fick varsin fjärdeplats!





Erik och Anders charmade totalt när de faktiskt tog sig tid att vinka när de åkte förbi oss under tävlingen!
Jag har ju alltid sagt att Erik är alldeles för bra för att vara sann, och han bara fortsätter att bevisa det!

Även i dag har spenderats ute på sjön, idag blev det lillsiksjön. Inte så jätte härlig väder, men jag är alldeles röd om kinderna ändå. Nog har man fått lite färg av de här dagarna alltid! Lukas sov som en stock i pulkan sen lekte han med oss i snön.
Efter det kom mor och svärföräldrarna hit och åt middag.
Nu har precis Erik packat klart, så nu ska vi mysa sista timmarna innan det är dags att sova, och dags för Erik att åka på jobbet imorgon.

När Erik fick höra talas om att huset vi nu bor i var till salu, ville jag inte alls flytta hit. Jag ville till en by, men aldrig i hela livet till Latikberg, över min döda kropp. Erik dock, var eld och lågor och helt överlycklig. Så jag kunde inte annat än ge med mig, och det är jag tacksam över idag. Jag älskar varje centimeter av vår tomt, och jag är så otroligt lycklig att vi bor här och har de möjligheter som vi har här. Det passar oss som handen i handsken, och jag mår bra rakt in i själen. Jag är så tacksam över min familj och mitt liv. Fick jag göra om allt skulle jag inte ändra på en enda detalj.

Dagen i lite bilder!

Det var så härligt väder idag att vi funderade ett tag på om Lukas skulle få vara hemma från dagis.. men insåg ganska snart att det ändå var för kallt för honom att följa med ut och han skulle ha det mycket bättre på dagis!
Vi började med att åka lite skidor.










Sen bytte vi om, packade matsäck och åkte till stugan för att skotta av altan.



Vi invigde Eriks nya kaffepanna



och vi invigde Eriks nya mackjärn, med spännning eftersom sist vi gjorde mackor i mackjärn så invigde vi Markus och Marias mackjärn, och det kläcktes! Men det gick lite bättre med vårat.. :)



När vi kom hem kastade vi in lite ved, sen hämtade jag Lukas på dagis och Erik for till Strandkullen för diverse skruvning. Då passade jag och Lukas på att baka bullar!

Effektiv dag, må jag säga! Ikväll blir det dock lugnt, lite besök kanske och så. Jag har ju blivit pensionär och sitter och stickar på kvällarna, helt besatt är jag! Det är så roligt! Bilder på vad jag åstadkommit kommer senare!

Igår hade vi långväga finbesök och Lukas fick en ettårspresent. En liten fåtölj, som matchar en stor fåtölj vi redan har, och han älskar den!
Han kan sitta och läsa i den..



också kan han bara sitta och slappa i den och kolla på tv!



Det både pussades och kramades här i vardagsrummet, men lite lek hade de också tid med



men det slutade kanske inte sådär jätte roligt..



I helhet så var det i alla fall mest glada miner! Mobba inte Lukas för frisyren, jag tog saxen i egna händer och klippte honom igår.. Gammelmormor var inte glad!

Före klippning



Efter klippning



Stackars barn!