Tisdag

Äntligen! Tänk att det äntligen snart snart snart är jul. Helt underbart. Men att stressa kring jul, det verkar höra till.
För nu har jag ju bara varit hemma hela december, nästan, och har jag förberett nånting? Nej inte det minsan. Jag hade ju kunnat göra en hel del och frysa ner. Men skit samma, det blir bra ändå. Är man inte stressad kring jul så skapar man sig stress i alla fall, det är ett som är säkert. Det hör till!
Lagade mat heeela långa dagen igår, också storstädade jag. Men att städa har ju blivit min nya hobby. Fast jag har alltid gillat att städa. Så det var inte så mycket att städa egentligen, men jag torkade allting ändå, det skadar ju inte i alla fall.
Men gjorde i alla fall bort det mesta i går, så det var väl bra gjort. Jag har tjädern att tillaga idag, ska bli spännande, och en kaka att baka. Sen ska jag få bli klippt. Äntligen!

Himla konstigt hur lite sömn jag verkar behöva nu för tiden. Jag kliver upp med Erik, 05.15, och sen är jag ändå vaken på natten? Skumt, måste jag säga! Igår tog jag lite sovmorgon, gick och la mig igen när Erik for och sov igen förlorad tid, men annars så är jag ovanligt pigg. I söndags tog vi lite sovmorgon också, men det var mest Erik som var trött då, tror han höll på dra på sig en förkylning. Jag låg vaken ett bra tag, även fast jag var vaken nästan hela natten. ja,det är skumt! Men rätt skönt.

I natt drömde jag att jag skulle föda och det var ingen höjdare. Har i alla fall inte haft några speciella `gravid-drömmar´, som typ att jag föder ut en kattunge, eller nått konstigt så liksom. Mina drömmar består mest av att jag ska föda, men det är ingen som svarar när jag ringer, och när dom väl svarar så säger dom att jag måste ringa upp senare för det finns ingen inne nu. Typ,sånna grejer. Så när jag vaknade i morse vaknade jag i panik för att jag inte har fått alla papper, eller packat väskan.

Nu ska jag ner och lägga in i pannan, det är svinkallt här inne. Sen ska jag väl sätta i gång med nån syssla. Det är mysigt med jul, jag älskar det. Jag älskar att alla kommer hem på jul, och alla samlas, och man får mysa och fika och njuta. Imorgon kommer nog Marcus och Blanka hit en sväng på dagen för lite julfika :)
Julen är den bästa tiden på hela året, och jag och Erik har lagt upp en plan så att vi alltid kommer få ha en helt underbar jul. Vi planerar för framtiden minsan, vuxenpoäng.
Nu har Chicks tagit en julgranskula..

Fortfarande lördag

JAG LÖSTE REBUSEN!! Julrebusen på mjölpaketet! Varje år sitter jag alltid med den där jävla rebusen, och ifjol fick jag ett slag i magen av familjen Mannelqvist som löste den på en pisskvart. I år var det min tur! I år var det jag som löste den på en pisskvart!

Svaret är såklart inskickat, och nu hoppas jag att jag vinner mat för 700kr! :)


Lördag

- en kyss att bygga en dröm på

__

Jag är för pigg för mitt eget bästa. Jag har varit uppe sen klockan 7. (?!) paus för reaktion.

Jag tror jag mår bättre av att sova tills det verkligen är dags att kliva upp, och sen vara sur för att jag är trött och vill sova mer och vill inte kliva upp. Nä, det gör jag ju såklart inte. Självklart mår jag bättre av det här. Det är mysigt, jag har egentligen inte varit upp sen 7, jag vaknade 7. Då gjorde jag upp eld, sen gick jag och la mig igen, sen har jag gått ner och lagt in. Också har jag legat och lyssnat på radion. Det är rätt mysigt, så egentligen är jag nöjd.

Men det är tråkigt när Erik är trött. Vore ju bättre om han bara följde mig. Vaknade när jag vaknade, var trött när jag var trött. Men icket. Igår kväll var Erik jätte trött och jag jätte surrig. Ingen särskilt rolig kombination. Så han somnade och jag räknade mina egna tår en halvtimme till. Och ändå är det jag som är uppe först?
Inte illa,minsan. Det har satt sina spår att kliva upp och göra frukost åt honom antar jag.

Igår kväll hälsade vi på Eriks mormor, Erik gick iväg typ en halvtimme och pratade i telefon medans vi satt och skröt på hur otroligt fin kyckling är. som för tillfället är rätt namnlös. Kärt barn har många namn.
Då kollade vi i alla fall vädret, och mormorn satt och suckade lite lätt över att: "Jaha, nu ska det snöa imorgon igen, där ser man. Det tänker nog aldrig sluta snöa!" Medan jag gjorde ett litet diskret glädjeskutt och såg framför mig hur träden var alldeles vita och fina igen. Älskade, älskade snö!

Och älskade, älskade jul! Tänka sig att imorgon är det 4 advent! Helt otroligt underbart.

Julfikade igår med brudarna, så härligt det var att ha dom hemma. Tyvärr hade vi ingen glögg, men julfikat dög ändå, med några koppar te. Så härligt att surra bort några timmar. Fick till och med en present av Stinken, fresh från Oslo, men egentligen var den inte till mig utan till bebis.

Det har inte börjat snöa än i alla fall ser det ut som.. Jag ska hålla mina tummar och njuta av den här dagen.

Torsdag

Är det verkligen redan torsdag den 18 december?! Vart har tiden tagit vägen? Himla tur att vi inte blir så många på jul, för det kommer säkerligen bli stressigt och mamma verkar inte tänka göra all mat som i fjol, för hon ska ha "en egen bjudning någon dag". Hrmpf! Jag ska i alla fall få hjälp med köttbullarna, eftersom min mamma gör köttbullar som man kan äta ihjäl sig av (speciellt med hjälp av mig, för dom vi gjorde ifjol var verkligen bortom alla gränser). Sen får jag väl göra resten.. men hur mycket är det egentligen? Skinkan är ju inte särskilt svår, inte heller revbensspjällen. Fiskpatén kanske jag också måste tvinga in mamma på ett hörn, för det har jag aldrig gjort förut. Sen allt smått och gott är ju inte särskilt komplicerat. Glömmer jag någon jätte detalj? Vi har i alla fall bestämt oss för att skippa all äcklig sill i år, OCH INGEN ÄR LYCKLIGARE ÄN JAG! Fast jag kanske inte får äta sill? (Kan alltid säga det i alla fall!)

Erik jobbar lite grann nu, han började i går och ska jobba några dagar fram över. Inte röd dagar eller så. Så han åker i väg kl.6 på morgonen, han jobbar 7-4 så han är hemma ungefär vid halv 5- vilket betyder:
Jag har blivit världens bästa hemmafru och kliver upp 05.15 för min käraste, gör iordning frukost till honom, packar matväskan med en matlåda, en smörgås och en bulle, fikar med honom,städar undan frukosten, och ligger sen återigen i sängen för att pussas lite innan han far. Det är som våran grej, vi kliver gärna upp en kvart tidigare om det betyder att vi får ligga en kvart och pussas innan nån av oss måste iväg. Sen står såklart maten på bordet när han kommer hem vid halv 5:) Han kanske blir lite bortskämd, men stackarn har ju aldrig jobbat hemma, han ska få njuta av det till fullo. Han är så värd att skämmas bort emellanåt!

För övrigt så, med tanke på att det är den 18 idag, är det 29 dagar kvar tills jag och erik har tänkt att skrämma ut den här bebisen på något sätt. Till att börja med kan jag ju pröva skotta snö, eftersom det fick igång krabaten förra gången. Sen har väl Erik fått sin skoter då, så jag kan ju alltid ta en sväng med den. (jag kör ju såklart väldigt lugnt och försiktigt) Vad mer hade vi för idéer?
Erik har ju lite egna idéer på hur han ska kunna skrämma ut den, men dom tänker inte jag vara med på. Och att härma en gubbe i byn när han pratar med magen gör nog bara att han skrämmer pjuklarven till att stanna kvar i magen en månad extra. Vi får se hur vi löser det hela. Jag börjar vara rätt nöjd på att vara gravid nu, och ju fortare den kommer ut ju fortare får jag börja åka skidor. Dessutom hade jag sån halsbränna igår så nu får det nästan räcka.

Ikväll kommer faktiskt Erik inte hem vid halv 5, för han är så ivrig på att testa Anders nya skoter som han fick igår, han är nog nästan lika ivrig som Anders själv. Men jag klandrar dom inte, det var en fin skoter och dom har ju inte kört nått hittills så. Så han åker direkt till strandkullen för att köra lite, sen kommer han hem, då ska maten stå på bordet, sen åker vi ner på Vilhelmina för att hämta Malou som ska på slalomträning, och Tilde ska vi ha med oss också. Vi ska titta på när Malou tränar, se om det finns något hopp för henne. Nä,jag skojar, jag lovar redan nu att hon är världens bästa slalomåkare. OCH ANNELIE! Det ska bli SÅ MYSIGT att ha med Tilde, för när nånsin gnäller hon?! ;) Skämt åsido, Tilde är så söt, men rätt lik mig när jag var yngre och ja, jag var väl rätt gnällig emellanåt. Men gnällig så man bara tycker att hon är söt, till exempel när vi skulle rensa potatislandet i sommras och Tilde säger efter HÖGST 2 minuter(Hon var jäkligt taggad på att rensa innan!): "Det här var inte lika roligt som jag trodde.. " Och sen säger hon:"Jag måste gå på toa!" Vilket slutade med att hon var borta tills ungefär två minuter innan vi var klar. :) SÖTNOS!

Nej, nu ska jag hitta på nått annat roligt. Kanske baka nån kaka som vi har ingredienser till, så det finns nått fika till Stina imorgon, för har en känsla av att det mesta tar slut i kväll. Det är svårt att hålla på kakorna när det finns monster i min källare som går och tjuväter. Synd att hon dock missar det godaste jag har gjort, men några chokladbiskvier ska jag allt gömma under madrassen.

Måndag

Dags att uppdatera läget?

Torsdag den 4 vaknade jag kring kl.03.00 på natten med världens värk, och det var outhärdligt fram till kl.07.00 så då bestämde vi oss för att åka ner på sjukan. Det visade sig vara förvärkar. Det höll på fram till kl.09.00,sen sov jag som en stock resten av dagen tror jag. Skit jobbigt när man inte har någon koll alls, jag menar hur ska jag veta? Vi försökte läsa i boken också, men då står det ju såklart att det kan vara förvärkar, sen står det ju att det kan vara en miljon andra läskiga saker också, och man får inte lite panik. Självklart tror man ju alltid det värsta, att det ska vara nått fel, och skrämmer upp sig helt i onödan. För det var ju såklart helt normalt.
Hur som haver, så har den i alla fall fixerat sig. Nu har jag min favorit barnmorska, och det är helt alldeles underbart och jag hoppas jag får ha henne tills det är dags. Hon är helt toppen. Hon tyckte att det var liiite tidigt för den att fixera sig, men samtidigt så `är det ju olika för alla, alla människor är olika, och alla bebisar är olika´ osv osv. Men jag håller ändå tummarna för att den ska titta fram, helst ploppa ut, kring den 15 januari kanske vore passande? Helst ska det bara låta plopp också, svårare än så ska det inte vara. Men vi ser väl hur det blir med den saken.
Det var faktiskt inte lika roligt att vara gravid som jag trodde. När det är mysigt är det jätte mysigt, som på kvällarna när jag och Erik ligger vakna 1.5 timmar efter att vi lagt oss för att titta och känna när det rör sig i magen. Eller om den rör sig så mycket så jag inte kan sova och Erik ska prata med den för att den ska bli lugn. Och när han lyssnar efter hjärtljud. Men i och med att jag fick förvärkar förra torsdagen då, så får jag nu inte skotta snö, även om jag tar det lugnt. Gå ut och gå är ju skit trist eftersom det tar en evighet att ta sig nånstans, och jag vet ju hur jag gick förut, alltså känner jag mig bara som en strandsatt val nu. Så jag ska hellst inte göra nånting alls, och hur jäkla kul är det? Men jag ska inte gnälla. Eller får jag det? Nu är det ju i alla fall ungefär bara 1.5 månad kvar, och vi kan verkligen inte längta mer nu. Vi verkligen längtar efter att få kliva upp flera gånger per natt, eller kl.5 varje morgon, byta en miljon bajsblöjor. Blir spännande att se om jag sitter här och gnäller då också.. ; )

Lite saker kan man faktiskt roa sig med, som tur är. I lördags kom Markus och Maria hit på julfika, och dom for hem 00.30 ungefär, vilket betyder att det var en heltrevlig kväll den kunde absolut inte blivit bättre, kvällen innehöll till och med en klockren scen från sällskapsresan. Och i veckan någon kväll ska Anna-Karin och Niclas komma hit och julfika dom med, och på torsdag ska Stinken komma hit. På torsdag kväll ska jag fara och titta på Malous slalomträning, tur att mamma inte är kapabel till att läsa det här, för hon hade nog blivit galen om hon fick höra det. (För mamma så får jag faktiskt absolut inte göra nånting.) Det blir massa roligt.

Idag är Erik på äventyr, så jag tänkte baka chokladtryfflar eftersom jag har dreglat ett antal gånger för mycket på bilderna
Anna lagt ut på hennes som såg supergoda ut. Men i mitt recept ska man ha en husmållsmixer, och jag tror inte våran mixer pallar att krossa choklad, så frågan är hur jag ska lösa det på för sätt? Dessutom är jag på gång på denna Annas tips att baka rocky road, men tyvärr är utbudet hos handlarn i latikberg inte nog för detta. Så det får bli en annan dag, när vi åkt in till vilhelmina för att handla, vilket sker gärna så sällan som möjligt nu när vi båda går hemma och drar fötterna efter oss. Att åka på vilhelmina är sällan ett nöje! Kunde jag skulle jag gärna vara insnöad här i Latikberg hela vintrarna. Kanske inte helt insnöad, vore kul med lite besök emellanåt. Ska nog kanske följa med Erik till järvsjön sen i dag också till Hannahbanana, medan Erik och Henrik rullar i snön nere på crossbanan.

Nu svammlar jag mest bara, men grejen är att jag satt så jäkla skönt nu. Så jag har ingen lust att kliva upp.  Jag har äntligen hittat en ställning där det inte trycker sönder mina revben då jag sitter, så nu måste jag memorera det här så jag alltid kan sitta såhär. Däremot är ställningen inte särskilt vacker, så det är nog en aning olämpligt att sitta såhär vissa tillfällen. Och nu måste jag hur som helst kliva upp för att kasta in ved i pannan. Så nog om att sitta skönt.
Ska förbi myltan nu också, just det ja.
Adjö!

Måndag

Var och hämtade stolen igår hos systran, och den var inte alls i det dåliga skick som jag hade hört talas om. Efter att jag hade torkat bort matresterna och två små blåa kritstreck så hjälptes jag och Erik åt att byta tyg och den är som ny!
Definitivt värt att lägga upp bilder på!
Det enda som fattas är ratten, men den kommer Johanna med till jul.





Det tar otroligt lång tid att lägga upp bilder med våran dator, men eftersom jag ändå är igång kan jag lägga ut en bild på babysittern också, som även den fått nytt tyg.



I bakgrunden skymtar man faktiskt vårat skötbord, men bilder på grejerna vi köpte får komma senare, det här tar alldeles för lång tid för att jag ska orka med det nu.

De här grejerna skulle ju jag ha att pyssla med ett tag, och nu har jag gjort dom båda två på en helg? Menmen, tydligen ska syster komma hit med en barnspark så jag kan ju alltid göra ett riktigt ordentligt jobb med den.. som tar typ 4 år eller nått.

Just i detta nuet så försöker faktiskt bebis att sparka sig ut, jag tror att han (den) är less på att jag sitter. Den har det nog trångt den stackaren. På måndag ska jag på kontroll och jag känner på mig att det blir extra roligt den här gången.
Nu ska jag gå och deppa ytterligare lite grann över julkalendern, för den var verkligen kass. Ni som inte har sett den behöver inte ens bry er om att ge den en chans. Skandal säger jag bara.
Det var bättre förr! Jag citerar Johannas mormor (när vi var så bortskämda och fick hälsa på henne en vecka i umeå helt själva, 10 år gamla) :"När jag var liten, då fick man minsan vara nöjd om pappa hade med sig en två öres kola med sig från affärn, SOM VI FICK DELA PÅ!" Ja, och nog var dom tacksamma alltid, över den lilla bit två öres kola dom fick!
Nä, jag måste säga emot reklamen `kanske var det inte bättre förr, kanske blir det bättre och bättre´, tacka vet jag när det inte fanns någon pizza, man fick röka vars man ville, och det fanns bara två tvkanaler att hålla reda på! ;)

Nu ska jag däremot bryta min åsikt genom att gå och se slutet av prison break på trean..
Godnatt!