Måndag

En himmelens bra måndag för ikväll kommer Erik hem!

Igår kan jag tala om, jag som kanske är lite för lycklig enligt vissa, att jag inte alls var särskilt lycklig när jag kom hem kl.21 och cirkulationspumpen inte hade gått så det var 12 grader här inne! Då är det inte roligt att bo i Latikberg! Men idag har vi varmt och skönt och det känns bättre. Så går det när man är borta hela helgen. Som tur var så sov Lukas till kl.01 från att vi kom hem så jag hann få upp värme tills han vaknade, han fick sitta i overallen tills dess. :)

Har hjälpt syster att flytta i helgen och det gick toppenbra! JAG är nöjd! :) Jag och Lukas ska ju till och med få ett eget rum där, så jag måste ju också trivas och det kan jag säga att jag gör! Erik kan också få dela rum med oss nångång om han vill.

Nu sitter jag och planerar dopet för fullt, med Erik i luren. Det är svårt! Har kollat på psalmer nu och vi vet inte alls hur vi ska välja. Men annars tror jag vi har ganska koll på läget. Ska börja pyssla lite till veckan med smågrejer. Inbjudningskort bland annat. Men innan dess måste vi ju göra en lista över gästerna.. vilka nu det blir? Vi har i alla fall bestämt att inte bjuda några vänner alls. Stina ska sjunga, så därför får hon komma, och därför får hon ta med Jacob. :) Johanna ska såklart komma som är gudmor. Men annars blir det inga vänner. Det ska bli litet och mysigt med familj och släkt. Det ska bli roligt. Snart får vi börja pröva dopklänningen också. Har inte bestämt oss vilken vi ska ta än, den på Eriks sida eller den på min. Den som passar bäst och som är finast blir det. Sen ska jag leta fram lite recept, vi ska ha fika och jag vill baka nått roligt. Väntar på tips från faster Rebecka. Det blir roligt!

Idag är en sån här dag då jag inte kan titta på Lukas utan att grina för han är så otroligt fin.






Kan bero på att igår när vi höll på dona som mest kom vår moster förbi och visade upp en kort på en alldeles nykläckt tremening till Lukas. Jag började nästan grina och ville bara spola tillbaka tiden och ligga där på BB igen! Fast jag gillar det här också, men BB var en upplevelse minsan. Så grattis till dom!

Torsdag

Lite uppdatering.

Efter många motgångar ammar jag nu Lukas och det är helt underbart, som jag har längtat efter det här. Jag har pumpat och gett honom i flaska några veckor, men nu ammas det! Det är toppen. Precis som det ska vara.

Dessutom har hans mage krånglat en hel del, men nu verkar det bli bättre så idag har vi en riktig toppendag. Förutom att han inte har fått komma ut nånting idag, är lite småförkyld och ska hjälpa syster att flytta i helgen så tänkte att det skulle bli en inne dag idag. Det tycker han väl inte riktigt är helt okej, men jag mutade honom med att han fick sova i min säng några timmar i morse. Det gillade han.

Vi har fått våran nya kamera och den är helt underbar. Jag går att köpas! Det är väl okej att Erik jobbar borta då, speciellt när sånna här gudomligheter dyker upp. Jag fotar Lukas så att han drömmer om blixtrar.

Men jag saknar Erik ändå, det är tillåtet. Men det är inte tillåtet att gnälla. Han är alldeles för bra för att man ska klara av att vara utan honom en vecka. Nä,det är klart man klarar av det. Men det är minsan inte lika kul. Det är många som skämtar och säger:`det är väl skönt att han far bort några dagar så får du lite lugn och ro´, men icket! Det kommer aldrig nånsin vara skönt att Erik far, aldrig! Det har det aldrig varit heller. Vi funkar som bäst tillsammans, så är det. Han är ju min älskling.

Det känns tråkigt när man läser på VK med allt som ska sparas in. Jag hoppas verkligen att Latikbergsskola får vara kvar, för jag vill verkligen inte att Lukas ska gå på volgsjö. I så fall blir det nog att överväga strandskolan, nog för att det är många år kvar tills  dess och mycket kan förändras, men det känns ändå som att kommunen satsar mindre och mindre på skolorna och barnen, så det knyter sig ju i magen. Att flytta härifrån är inget alternativ heller, det vill vi inte.

Sen funderade jag på att plugga nästa år, när jag ändå är van vid att leva fattigt med föräldrapenning, kan jag väl fortsätta leva fattigt som studerande. Och då finns det ju två alternativ, förskollärare eller undersköterska. Och jag har ju fått prova på både och. Så det blir nog en lärare av mig också. Jag känner inte alls för att jobba inom vården, nog för att jag stormtrivdes på Tallbacka medans jag var där, men jag känner inte alls för att fara tillbaka dit. Det går inte upp mot att jobba med barn. I och för sig är dom ganska lika små barn, men hundra gånger envisare. Nä, jag har nog bestämt mig. Hur jag ska orka är väl en annan femma. Men matten gick ju jätte bra att läsa, men det var väl för att jag bara läste det för att det var kul. Inte för att jag var tvungen. Men det var superkul att sitta och plugga matte på kvällarna. Funderade på att läsa matteC förra hösten men det blev aldrig av. Kanske ska göra ett nytt försök nu till hösten? Fast det blir väl annorlunda nu när jag har lucky Luke i min värld. Ja, mycket tankar! Blir spännande att se hur jag gör. Men det känns som att nån utbildning skulle man nog ha haft. Och jag trivs ju att jobba med barn.

Nä, nu ska jag göra nått annat roligt medans Lukas sover. Han är underbar, ljuset i mitt liv. Jag älskar min lilla familj. Livet kan helt enkelt inte vara bättre än så här. Jag har allt.

Måndag

Jag går att köpas!
Äntligen är kameran beställd, det blev inte jag som valde men jag kan inte vara mer än otroligt nöjd ändå och jag längtar så jag skakar. Jag slänger mig i bilen så fort avin kommer.
Så ja, det är väl okej att Erik jobbar borta när chansen finns att sånna här godheter dyker upp. ;) Som sagt, jag går att köpas. Till rätt pris! ;) Jag ska fota sönder mina fingrar och alla i min omgivning, mitt ansikte kommer inte längre synas utan täckas av denna stolthet. Jag ska fota sönder Lukas så han kommer se blixtrar i sömnen! Och det bästa är att nu har vi den till hela härliga våren som är kvar, och påsk, och dopet! Underbart!

Nu har Lukas precis badat ,så nu är det min tur att duscha.

Det gick i alla fall jätte bra att åka skidor med honom! Fler sånna dagar kommer det bli, vi åkte till lill siksjön och det var en alldeles lagom sträcka att åka. Lukas sov så gott hela vägen. Sen hade Erik glömt bort att han hade jaktmöte så då fick vi åka skoter tillbaka, även det gick jätte bra, Lukas sov då också. :) Vi följde med Erik till strandkullen så Lukas mös lite grann med farmor medan Erik var på möte.

En toppen helg har det varit, verkligen. På söndag förmiddag var jag ut och red med Elin. Hela helgen har varit så mysig.

Nu måste jag duscha, sen ska jag lyssna på Stinas låtförslag till dopet!

Lördag

Blåbärspajen med marsmallows var gudomlig! (finns på recept.nu) Allt tog slut, så nu vill jag göra en ny. Men nästa gång blir det nog en kokossmulpaj med mango och päron (också från recept.nu)

Erik har sovmorgon med Lukas, dom ligger och spelar musik på mobilen och myser. Dom är så söta. Mina grabbar!
Jag håller på att baka mormor Gretas gobröd. Spännande att se om dom blir godkända. I så fall är dom i alla fall väldigt lätta att göra! Så nu ser jag fram emot frukost. Sen ska vi snöra på oss skidorna och ta Lukas i bärselen från 1980 och åka till lillsjön och grilla lite kanske? Om dom bjuder på korv där. Annars tar vi med oss mackor, vi har ju nybakat bröd! :) Jag älskar att bo i Latikberg! Det passar oss så himla perfekt.

Idag ska jag njuta av dagen. Ta vara på varje sekund, och ta dagen som den kommer. Ingenting planerat i förväg. Bara njuta!

Förresten har jag och Erik smakat bröstmjölken! Det tog sin tid. Fast Erik gjorde det utan att tveka nu. Det gjorde inte jag. Men eftersom både systran och mamma har smakat MIN bröstmjölk (uh! dom var tvungen att `känna så den inte var för varm´ ja, på handleden kanske?;)) så var ju vi också tvunga att smaka. Det smakade vatten och socker. Erik tyckte det var en besvikelse, och att det är godare med vanlig mjölk! :)

Fredag

En hektisk vecka har det varit!
Tisdag var det kontroll på BVC, och lunch med Eriks mor o mormor. Onsdag var det paltbjudning hos mamma, under dagen när det var så fint väder passade vi på att vädra ordentligt här hemma och städa bort allt katthår. Städade även Eriks bil, så snäll var jag. Inte för att det spelar någon roll för honom om bilen är städad eller inte. :p Sen fick vi stressa hem efter paltbjudningen för att Erik skulle överraska mig med en klippning, han hade så snällt bett sin kusin komma och klippa mig, eftersom jag inte fick klipptid förän 10 juni och var lite deppad över det. Så Erik är faktiskt ännu snällare än jag! Han är bra söt. Jag är numer rätt korthårig, och jag trivs. Torsdag bar det av till Umeå, för då skulle vi göra ultraljud på Lukas huvud för att se så det inte blev nått tokigt när dom använde sugklockan så mycket. Men allt såg helt normalt ut! Det var så skönt att höra. Inte för att det skulle göra nånting om det var nått fel, han är bäst ändå. Men det är skönt att veta om hur läget är i alla fall. Och idag var vi tvunga att åka in på vilhelmina igen för att fara på socialförvaltningen och fastställa faderskapet. Så nu är det gjort, från och med nu heter Lukas Strandberg i efternamn och inte längre Mårtensson, och vi har nu gemensam vårdnad. Så underbart mysigt att det pirrar i hela kroppen. Jag kan inte förklara med ord vilken lycka det är att se Lukas och Erik tillsammans, att Lukas faktiskt är här med oss nu, och att han är min och vi är en familj. Som vi drömt om det! Att Erik säger flera gånger per dag `Tack för Lukas älskling´ gör inte mig mindre känslig och ah, jag skulle kunna sitta och grina hela dagarna över all lycka.

Imorgon får vi äntligen vara hemma en hel dag, det behöver Lukas som har varit lite grinig dom här senaste två dagarna. Men han vill ju vara hemma såklart! (Eller så kan det ha med magknipet att göra;)) Erik hade planerat en heldag med skoterkörning, eftersom det skulle bli rätt fint väder och han har ju knappt kört skoter i vinter. Men sen lånade han ut skotern till Anders och sa:`Jag vill ändå hellre göra nått mysigt med familjen, vi kan gräva ner oss i slänten´ och ja, han är fantastisk. Jag har världens finaste lilla familj.

Nu hör jag ljudet av ett gäng skoteråkare, så nu ska vi till att äta blåbärspaj med mörk choklad och marsmallows. MUMMA!

Jag ska återkomma och spy lycka över min blogg en annan dag. Och är det nån som behöver lite så delar jag gääärna med mig! (om det inte märks?)

Tisdag

Har jag sagt att jag älskar Erik? Att han är världens bästa och jag vill aldrig att han far i väg och jobbar nånsin igen?
Det är så härligt att ha honom hemma, och jag är så förälskad att det kittlar i tårna. Mer förälskad än nånsin. Han är helt enkelt toppen. Jag vill mysa varje vaken och sovande sekund, vill jag lova. Tur att han är ännu mysigare än vad jag är, vi missbrukar mys här hemma för tillfället helt enkelt.
Dock är det så att våran dator kollapsade och har varit på lagning, och det har varit skönt! Jag har absolut inte saknat den. Men när Erik sitter och läser högt ut bloggar så måste jag ju uppdatera själv. Bara för att visa att jag lever, och bara för att gratta Anna och Robert! Grattis grattis grattis! Du slipper tatuera dig! ;) Jag undrar om jag är den enda som är sjukt nyfiken vad du ska ha för klänning, när ni njutit klart av förlovningen och datumet är bestämt? ;) Ser fram emot bilder!

Lukas är för tillfället inte lika mysig som mor o far. Eller just nu sover han faktiskt, mot alla ods. Han har magknip, mitt hjärtegull, hemskt ofta, och det är så synd om han vill jag lova. Kallas tydligen även kvällskolik, men jag tycker inte alls att det stämde in på honom. Han har magknip helt enkelt! Men förhoppningsvis blir det bättre snart, mina älskade ska inte ha ont.

Idag var vi och lunchade hos Eriks mormor, vilket är bland det mysigaste man kan göra. Luncherna där är bland det bästa man kan göra lunchetid. Det har blivit allt mer av det, kan bero på mig, men jag är nöjd och gillar läget. Speciellt när det serveras rabarberkräm. Lukas fick visa farmor vad snygg han blev i tröjan hon beställt. Så han var nöjd, och så även hon.
När vi är på Vilhelmina och får dötid över, så brukar vi åka runt och kolla in hus för att få lite inspiration kanske. Varje gång slutar det med att vi mest disskuterar hur skabbiga de flesta husen är, men såklart finns det en del riktiga praktexemplar. Idag bestämde vi oss i alla fall för att den dagen vi tar för oss att bygga ut, så ska vi måla huset grått med vita knutar. Just nu är vårat hus litet och mysigt, och därför måste det helt enkelt vara rött. det passar så bra, och jag älskar det mer än allt. Men när vi bygger ut antar jag att vi ska gå ifrån det lilla och mysiga och få ett aningen pampigt hus? Och då blir det grått och vitt. Såg ett vitt hus med gråa knutar, (alltså tvärtom), men sjukt jobbigt att ha ett vitt hus! Dom hade målat ena halva väggen och det såg ändå väldigt slitet ut! Men så är det ju med vitt (jag vet, jag har vita köksmattor;)) allting syns så tydligt. Det gråa med vita knutar var bättre. Dessutom tror jag inte Erik vill ha ett vitt hus. Grått och vitt helt enkelt! Och den gången ska jag ta före och efter bilder!

Har dessutom hjälpt systran att tapetsera om i helgen i Malous rum, i deras hus som dom inte bor i än. Mysigt var det, och ERIK BLEV SUGEN PÅ ATT TAPETSERA OM! Gissa hur förvånad jag blev? Annars brukar det vara jag som får dom brilijanta ideérna. Men inte den här gången! Bestämde oss i alla fall för att tapetsera om hallen, men det får bli när vi tar oss på ikea och kan köpa nya hallmöbler också. Jag har en skiss på hela kalaset och det kommer bli läskigt snyggt! Hoppas jag. Förhoppningsvis blir jag nöjd i alla fall, våran hall för tillfället är väldigt.. tillfällig helt enkelt. vi engagerade oss inte särskilt mycket i den utan gjorde den bara något sånär funktionell. Det ska bli kul!

Åter till myset, jag hör hur min älskling gnäller efter mig. Vilket älskling kan man undra? Det vet jag inte själv, dom låter rätt lika när dom gnäller efter mys. ;)

Nästa vecka när Erik far och jobbar igen kommer jag börja sakna Johanna något så sjukt. Än så länge går det rätt bra;) Haha. Puss min vän!

Torsdag

Jag har inte alls hunnit med att lägga in alla bilder, nu först tar jag tag i det. Men jag skyller på att Erik har ju faktiskt varit borta en vecka så jag har varit själv, och dessutom fick jag ju världens feberattack förra helgen. Min syster är världsbäst!

Nu håller jag på att lägga in bilder eftersom jag har lovat att skicka till Eriks syster, som fortfarande inte fått sett Lukas i verkligheten. Så det gäller för min del att bomba henne med bilder, vilket jag är helt värdelös på att göra. Men det ska bli bättring, framför allt eftersom Lukas är så himla duktig och jag är piggare. Så nu får vi nog mer tid över till annat.

Han har i alla fall blivit hur stor som hellst, i tisdags vägde han 4745g. Det är helt sjukt hur fort det går, man ser nästan skillnad från dag till dag. Jag är glad att jag verkligen tog vara på tiden när han var som minst och nykläckt, för han har redan nu blivit så mycket större.

Nu har jag insett att jag har glömt bort vilken pärs förlossningen var! När jag tänker tillbaka på det så tänker jag att nja, men så farligt var det väl ändå inte? Däremot var det mer plågsamt än min tatuering i alla fall, så Anna nu är det bara att du bokar en tid! Nu har jag fött barn, så nu ska du tatuera dig! Så var väl vår deal? ;) Dessutom gick jag nästan igen två förlossningar, eftersom det var bara på millimetern att han skulle komma ut som vanligt, men det fick bli akut kejsarsnitt tillslut. Så jag vet inte ens om jag ska ge dig så lång tid för att mentalt förbereda dig?  ;)

Jag och Erik gjorde semlor igår kväll, eftersom vi inte har gjort några i år och Erik absolut ville att vi skulle göra semlor tillsammans. Jag var trött och slö, vilket slutade med att mina bullar ser ut som nånting helt annat än semelbullar! Men vad gör det, förhoppningsvis är dom goda i alla fall. Erik är en hejare på att baka i alla fall. Nu ska vi göra klart dom, fyllningen och grädden, sen ska vi nog trycka i oss varsin innan Stinken och Jacob kommer och vi ska trycka i oss med dom också. Jag har saknat Stina, det ska bli kul att träffa henne. Hon har nog mest saknat Lukas. :)

Och jag saknar Johanna, som kommer hit på onsdag! Så jag längtar. Vad mysigt vi ska ha det.

Kan även tala om att jag for förbi på myltan, eftersom jag lovade att jag skulle komma och visa upp oss när vi orkade. Lukas skrek från sekunden vi kom in, och jag hade självklart glömt nappen. Så det vart ingen höjdare. Ska dit på onsdag en sväng, med napp! Så kanske det går bättre. :)

NU,semlor!