Lördag

Jag och Lukas såg Ronja Rövardotter imorse på tv4film, men tillslut blev jag tvungen att byta kanal för Lukas blev rädd och började gråta hela tiden. Stackarn! Men dom skriker och har sig ganska mycket i den där filmen, lite otäck är den allt med vildvittrorna och allt.

Igår bakade jag bröd, jag har som sagt fått massvis med recept av svärmor och det tar sin lilla tid innan man hunnit pröva allt. Igår gjorde jag "hurtbulle" och föll för det totalt. Det här brödet kommer jag baka i fortsättningen, då det var sjukt enkelt också! Ingen jäsning eller så. Ska slänga in receptet på slutet här. Sen bakade jag vanliga källarfrallor också och fryste ner, eftersom Erik inte är så förtjust i det här grövre brödet:) Dock börjar våran frys vara överfull, men snart har vi väl ätit upp hälften av bären så det blir mer och mer plats i fall vi får mer kött i år :) Vi tänker vänta med att köpa en ny frys tills nästa år!

Nu ligger Lukas och sover, jag ska diska undan lite och sen när Lukas har vaknat ska vi promenera en sväng runt byn, med ett litet uppehåll hos Elin och hästarna. :)

Jag kan inte låta bli att bli alldeles lycklig och glad av det här vädret. Jag älskar att titta ut genom fönstret och det är vitt! Att man måste klä på sig med både vantar, mössa och halsduk när man ska ut, och blir sådär lagomt kall i kinderna. Lukas har kommit in i en liten halvjobbig period, han kräver verkligen all uppmärksamhet varje sekund och vill absolut inte sova på dagarna. Uppmärksamheten är väl en sak, jag kan gärna sitta och leka med honom på golvet. Men att han inte sover! Han som alltid har varit så lättsam, det har bara varit och lägga ner honom så har han somnat efter en stund, utan skrik, med vissa undantag. Men inte nu längre. En bebis värld är en helt vetenskap, som man aldrig riktigt har full koll på. Det kan ju vara tänder, han kanske har lite ont i magen, eller så är det bara en period, lite trots, vad som hellst. Så vi pinnar vidare, som sagt så kan jag ändå inte låta bli att le när det är så härligt väder och Lukas är ju fortfarande världens goaste när han vill det. Om inte så är han så förbaskat söt även när han är arg och ledsen. :)

Här kommer receptet!

Hurtbulle (1 stort bröd)

Ingredienser:
2dl fiberberikade havregryn
5dl vetemjöl (jag blandade med lite grahamsmjöl)
1dl krossade linfrön (jag krossade inte)
1dl russin
1dl grovhackade hasselnötter (jag använde solroskärnor)
2tsk bikarbonat
1tsk salt
4dl mild yoghurt
½dl flytande honung
½dl lingonsylt/rårörda lingon

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
3. Rör i yoghurt, honung och sylt.
4. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca. 1½ liter.
5. Grädda i nedre delen av ugnen ca.1 timme. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

Sjukt enkelt, speciellt när man har en hushållsassistent:) Var bara att blanda alltihop och in i ugnen!
1 timme blev dock lite för länge i min ugn, men det är ju sånt man måste prova sig fram:) jag kör nog på 55 minuter nästa gång! ;)

Nu ska jag diska!
Trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja, ronja är läskiga grejer - det tycker jag fortfarande! Och jag kan inte i ord beskriva hur avundsjuk jag är på er och snön. Här nere bara regnar det. Skicka hit lite ordentlig vinterkyla! Kram och klappa hästarna från mig


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback